Westworld: Sæson 2 - Film anmeldelse

Franchise: WestworldÅrstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Diverse Spilletid: 636 min Genre: , , , , , ,
7/10

‘Westworld: Sæson 2’ bygger videre på fortællingen fra første sæson. Jeg vil ikke afsløre det specifikke plot, da serien meget bevidst forsøger at holde plotelementer skjult så længe som muligt. Men den overordnede præmis er fortsat at der findes en slags forlystelsespark, hvor man kan betale sig fra at opleve hvordan det er at leve i fx det vilde vesten. Indbyggerne er menneskelignende robotter, som man så kan behandle som man har lyst i dette fordomsfri univers.

Da handlingen ofte springer i tid og indeholder masser af flashbacks, vil det ikke være for afslørende at tale om de medvirkende skuespillere. På rollelisten er bl.a. Evan Rachel Wood, Thandie Newton, Jeffrey Wright, Tessa Thompson og Ed Harris, samt nye ansigter i form af fx Katja Herbers, Peter Mullan, Hiroyuki Sanada, samt Fares Fares i en mindre rolle. Generelt er kvaliteten af skuespilpræstationerne ganske høj, men det lider dog til tider under nogle lidt stive replikker. Plottet udfolder sig igennem den ikke-kronologiske fortælling, hvor det nogle gange føles som om at historien kun hopper i tid med det ene formål at forvirre os seere og ikke bidrager med andet end det. Samtidig er nogle af de bedste afsnit i serien forholdsvis isolerede fra resten af fortællingen, måske netop fordi de hopper knapt så meget rundt i tid og sted. Jeg var især vild med det afsnit der foregår i en parallel samuraiverden, men også afsnittet hvor man følger en indianer var godt. Billedsiden på denne serie er så flot at det må være en af de HBO-serier der mest fortjener en opgradering til 4K. Samtidig er det en TV-serie med mange skuddueller, så det medfølgende Atmos surround-lydspor har nok at lave. Både billede og lyd er en betragtelig opgradering fra at se serien via streaming og endda også i forhold til blu-ray udgivelsen.

Hvis du var vild med første sæson vil der med stor sandsynlighed også være noget for dig ved denne sæson, men synes den første sæson føltes lidt mere helstøbt. Anden sæson formår at stille nogle rigtig spændende spørgsmål i forhold til vores eksistens og kunstig intelligens, men det er desværre ret trættende at den hopper så meget formålsløst rundt, blot for at forvirre os. Seriens anden sæson er bestemt stadig seværdig og den flotte tekniske præsentation gør at dette er den absolut bedste måde at se den på.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af serien. Udgivelsesdato 13.december 2018.