Udbrud | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Udbrud - Film anmeldelse

Original titel: OutburstÅrstal: 2014     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Henrik Andersen Spilletid: 39 min Genre: , , , , , , , , ,
7/10

Det er ikke ofte jeg ser kortfilm, men ‘Udbrud’ er noget så sjældent som en dansk zombiefilm, så jeg tænkte at den skulle have en chance. Filmen er instrueret af Henrik Andersen, som til dagligt er en 42-årig pædagog og far til tre. Projektet har været drevet af begejstringen for film – og i særdeleshed splatterfilm – og den glæde smitter bestemt igennem når man ser den.

Filmen har en fortæller, men derudover er der som sådan ingen dialog. De fleste af rollerne er besat af ikke-professionelle skuespillere, så den beslutning har nok været meget god for troværdigheden. Der er mange underholdende scener og de fleste af effekterne er ganske overbevisende lavet. Billedkvaliteten er naturligvis ikke som en Hollywood-produktion, men filmen er klippet så godt at scenerne fungerer rigtig godt. Lyden er desværre kun i stereo, men er derudover fint mixet.

‘Udbrud’ er en film der på trods af et beskedent budget viser hvor langt man kan nå med kreativitet og entusiasme. Jeg håber at film som denne kan være med til at inspirere flere til at kaste sig ud i at lave film selv. Selvom slutningen plotmæssigt skiller sig lidt ud fra resten af filmen, så er filmen som helhed virkelig underholdende. Jeg håber at holdet bag har mod på en efterfølger der tager slutningen videre. Er du til zombiefilm bør du ikke gå glip af ‘Udbrud’.

‘Udbrud’ kan købes på DVD hos Rock Uglen på hjørnet af Frederiksborggade og Nørre Farimagsgade i København. Eller for 100 kr + 20 kr i forsendelse hos Henrik Andersen selv via sms (60 46 24 52) eller mail: broderbyld@yahoo.dk