Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - Film anmeldelse

Årstal: 2017     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Martin McDonagh Spilletid: 115 min Genre: , , , , ,
9/10

‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ er en sort komedie, der som titlen antyder foregår i en lille by i Missouri, USA. Vi følger en kvinde, Mildred Hayes, som for syv måneder siden har mistet sin datter ved et brutalt overfald. Da sagen endnu er uopklaret og hun mildest talt ikke er tilfreds med politiets indsats, beslutter hun sig for at leje de tre store skilte ved indgangen til byen, for at sende et tydeligt budskab til den lokale sherif og hans kollegaer. Og det går bestemt heller ikke ubemærket hen.

Frances McDormand er intet mindre end fantastisk i hovedrollen som Mildred Hayes der ikke finder sig i hvad som helst. Hendes mimik er enormt detaljeret, som vi følger hende igennem både gode og dårlige stunder. Hun bakkes solidt op af Woody Harrelson og Sam Rockwell, som også begge gør det fremragende. Derudover en mindre rolle til Caleb Landry Jones, som faktisk også formår at få meget ud af de få scener han er med. Både manuskript og instruktion er veludført og de forskellige karakterer er velskrevede og mere nuancerede end man først antager. Det gør dem mere virkelighedstro, på trods af de mere karikerede elementer som de også indeholder. Billedet står godt i 4K og lydsporet er det samme 5.1 surroundmix, som også findes på blu-ray versionen. Det fungerer tilfredsstillende, med tydelig dialog og udmærket lydmiljø.

Martin McDonagh har tidligere lavet bl.a. film som ‘In Bruges’ fra 2008 og ‘Seven Psychopaths’ fra 2012. Efter min mening slår ‘Three Billboards’ dem begge. Selvom det er en sort komedie, så indeholder den meget mere end blot nogle sjove scener man kan grine af. Uden at afsløre for meget af den specifikke handling, så indeholder filmen temaer over bl.a. hævn, kræft, racisme, selvtægt, tilgivelse, skilsmisse, forældreskab og selvmord. Det er imponerende hvad den formår at nå omkring og det er helt sikkert med til at gøre det til en forholdsvis unik oplevelse at se filmen. ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ kan varmt anbefales.