The Prestige - Film anmeldelse

Årstal: 2006     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Christopher Nolan Spilletid: 130 min Genre: , , , , ,
9/10

‘The Prestige’ er fortællingen om to rivaliserende tryllekunstnere i slutningen af 1800-tallet. De er begge besatte af tanken om at udføre den bedste tryllekunst verden har set. Det indvolverer dog både at stjæle hinandens ideer for at videreudvikle dem, samt at sabotere modstanderens show.

De to hovedroller spilles af Christian Bale og Hugh Jackman og de spiller begge intensivt og overbevisende. De bakkes godt op af bl.a. Michael Caine, Rebecca Hall og Scarlett Johansson. Efterhånden som plottet folder sig ud, føler man lidt at man overværer et trylleshow, hvor man ikke helt har gennemskuet trikket endnu. Men det er en sand fornøjelse at blive trukket rundt i manegen af Nolan. Billedet har fået en velkommen opgradering på UHD, selvom den måske ikke ligefrem er demoværdigt. Men det er hæderligt nok til at man kan nyde endnu flere detaljer i den flotte fotografering. Det medfølgende 5.1 lydspor er overbevisende, hvor både tale, omgivelser og et smældende lyn i ny og næ, alle fremstår tydelige.

Det er efterhånden mange år siden jeg sidst så ‘The Prestige’, så jeg var ærlig talt lidt spændt på, om den nu også var så god som jeg huskede den. Den er heldigvis stadig ligeså fyldt af filmmagi, som første gang jeg så den. Christopher Nolan har her lavet en rigtig god film, som bestemt ikke fortjener at gå i glemmebogen. Den kan varmt anbefales på UHD, også selvom du måtte have set den før.