The Meg - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Jon Turteltaub Spilletid: 113 min Genre: , , , , , ,
4/10

‘The Meg’ er en hajfilm, hvor vores glubske hovedkarakter ikke blot er en almindelig haj, men en forhistorisk kæmpehaj, en såkaldt Megalodon. Vi følger en ekspertdykker, som må forsøge at redde et hold forskere der er strandet dybt under vandet i en ubåd. Deres nyfundne ven skaber et dilemma i form af om videnskaben eller sikkerheden for de involverede parter skal sættes først.

Jason Statham spiller ekspertdykkeren og hans performance er ca. ligeså god som kæmpehajen. Rainn Wilson er et udmærket comic relief som rigmanden der har financeret dykkerprojektet. Derudover medvirker bl.a. Cliff Curtis, Bingbing Li og Ruby Rose. De gør det rimeligt indenfor de rammer de har fået, men det er ikke en film man skal se på grund af skuespilpræstationerne. Plottet virker ret søgt og karakterudviklingen er ikke særlig overbevisende. Billedet står skarpt i 4K, dog oplevede jeg problemer med for høj lysstyrke i nogle af scenerne i sollys. Til gengæld fungerer det medfølgende Atmos lydspor fremragende.

‘The Meg’ lander lidt et sted hvor den ikke er god nok til at være god, men heller ikke dårlig nok til at være en kultklassiker. Det føles næsten som en Sharknado-film med et væsenligt større budget. Når jeg efterfølgende sidder og piller filmen fra hinanden, så kan jeg finde masser af grunde til at jeg ikke burde kunne lide den, men jeg så den en dag hvor det lige var netop denne type film jeg var i humør til og det trækker den endelige karakter en smule op. Se den kun hvis du trænger til at se en film, hvor du kan lægge hjernen på hylden og bare nyde dine popcorn.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato 17.december 2018.