The Hunger Games | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

The Hunger Games - Film anmeldelse

Franchise: Hunger GamesÅrstal: 2012     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Gary Ross Spilletid: 142 min Genre: , , , , , , ,
6/10

The Hunger Games handler om et futuristisk overlevelsesspil, hvor deltagerne i et reality show kæmper med livet som indsats. Plottet er som sådan set flere gange før, bl.a. i Death Race 2000, The Running Man og Battle Royale, men det er nu visuelt ganske flot udført. Manuskriptet fungerer i det store hele, om end der er visse udsving i filmens momentum, især i filmens sidste halvdel.

Jennifer Lawrence leverer en kvindelig helt der er handlekraftig og principfast, som bestemt er et løft for hele filmen. Hun får mest muligt ud af hendes rolle, men filmen er desværre plaget af et generelt overfladisk persongalleri. Karakterne er simpelthen alt for karikerede og man savner de indre konflikter der ville gøre dem mere menneskelige. En af de mere underholdende roller spilles dog af Woody Harrelson som en udtjent tidligere vinder. The Hunger Games er udemærket filmet, om end der til tider er lige rigeligt håndholdt kameraføring. Til gengæld føler man sig ofte til stede i skoven med action på første parket. Derudover er der et fremragende 7.1 lydspor på blu-ray skiven.

Jeg var egentligt bedre underholdt af The Hunger Games end jeg havde forventet. På trods af de åbenlyse mangler synes jeg det er lykkedes at skabe et farverigt og overbevisende univers, som jeg nok også bliver nødt til at følge i de kommende film. Om ikke andet så for at følge Jennifer Lawrences karakter, Katniss.