The Hate U Give - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: George Tillman Jr. Spilletid: 133 min Genre: , ,
7/10

‘The Hate U Give’, bygger på bestsellerromanen af samme navn af Angie Thomas. Filmens tema er politivolden i USA. Vi følger den 16-årige Starr, som er født og opvokset i et sort kvarter, men som går på en privatskole. Hun er splittet mellem ikke at virke for hvid når hun er hjemme, mens hun omvendt heller ikke må være for ghetto når hun er i skole. Da hun overværer sin barndomsven blive skudt af en betjent for at række ud efter en hårbørste, er det dog svært at forblive i dobbeltlivet.

Filmens absolutte stjerne er Amandla Stenberg i hovedrollen som Starr. Hun brænder stærkt igennem og hende kommer vi helt sikkert til at se meget mere til fremover. Derudover medvirker bl.a. Regina Hall, Russell Hornsby og Anthony Mackie, som alle gør det godt. Manuskriptet er en smule ujævnt, hvor enkelte scener og noget dialog virker forceret. Men plottet og stemningen er generelt engagerende, dog føles det til tider en smule langtrukkent. ‘The Hate U Give’ er flot filmet og for det meste er klipningen fortrinlig. Der er en del voice-over undervejs i filmen og det fungerer godt. Samtidig er der et rigtig godt soundtrack.

‘The Hate U Give’ behandler et alvorligt og interessant emne på en fin måde. Det meste af filmen lægger den vægt på at tingene ikke er så ensidige som de først synes. Men desværre virker de sidste 20 minutter forhastede. Samtidig bliver problemstillingerne forsimplet i slutningen og det bliver lidt for meget en feelgood film, end hvad der ellers er lagt op til i resten af filmen. George Tillman Jr. har dog samlet set leveret en udmærket film, som for mange forhåbentlig vil være en god introduktion til nogle af problematikkerne ved politivolden i USA.

Vil ikke anbefale jer se traileren, da den afslører forholdsvis meget af handlingen. Hvis I klikker på plakaten til venstre kan I denne gang i stedet se de første 8 minutter af filmen inden traileren vises.

Udgivelsesdato: 10.juni 2019 som digitalt køb, samt 24.juni som VOD.