The Grandmaster | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

The Grandmaster - Film anmeldelse

Original titel: Yi dai zong shiÅrstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Kar Wai Wong Spilletid: 108 min Genre: , , , , , , , ,
7/10

The Grandmaster er historien om Wing Chun mesteren Ip Man. Vi følger hans liv fra 1930’erne frem til 1950’erne, samt hans møder med de forskellige stilarter af Kung Fu. Fortællingen tager udgangspunkt i 3-4 rivaler, som alle ønsker at videreføre deres Kung Fu stilart og ideologi som den dominerende i både Nord- og Sydkina. Filmens hovedemne er reflektion over sit eget liv som man bliver ældre.

Tony Leung Chiu Wai spiller overbevisende som Ip Man og Ziyi Zhang leverer et tilsvarende velspillet modstykke. Begge er kendt fra bl.a. filmen Hero. Både kampscener og dialog virker naturligt for begge. The Grandmaster er utroligt flot filmet, dog synes jeg det er synd at den så ofte benytter sig af den teknik hvor billedet hakker i slowmotion – og ikke kun i kampscenerne. Lydeffekterne er ganske overbevisende og så er det et fantastisk soundtrack med meget smuk musik.

The Grandmaster er en visuelt imponerende film med mange gode enkeltstående scener. Desværre er den samlede oplevelse ret fragmenteret og man skal følge ret godt med for at fange den røde tråd, da fortællingen springer frem og tilbage i tiden. Dele af manuskriptet virker ikke helt færdiggjort, men den danske udgave af filmen er dog også en smule kortere end den kinesiske. Man kunne godt ønske at den varede længere. Er man til arthouse kampsportsfilm kan den dog sagtens anbefales på baggrund af de mange velkoreograferede scener.

Dansk premiere 12. september 2013.