The Favorite - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Yorgos Lanthimos Spilletid: 119 min Genre: , , , , , ,
9/10

‘The Favorite’ ligner på overfladen enhver anden periodefilm. Filmen foregår i England i 1708 og er løst bygget på historien om Dronning Anne af England og hendes forhold til Sarah Churchill og Abigail Masham. Det viser sig dog hurtigt at det ikke er den type historisk drama hvor autensiteten er det vigtigste. Kostumerne er lavet i moderne materialer, dansetrinene til hofballene er gakkede og filmen er væsentlig mere kæk i replikkerne end hvad man måske kunne forvente. Tilsammen giver det en forfriskende og underholdende film, som stadig får fortalt sin historie.

I hovedrollen som Dronning Anne finder vi Olivia Colman. som vandt en velforjent Oscar for rollen. I de supplerende roller finder vi Rachel Weisz som Sarah Churchill og Emma Stone som Abigail Masham. Det spiller alle tre fænomenalt og samspillet imellem dem fungerer upåklageligt. Plottet er engagerende og på nær de scener der er tiltænkt at skulle virke langsommelige, så flyver de to timers spilletid forbi. Selve fotograferingen føles også anderledes end andre periodefilm, hvor de mange vidvinkel skud åbner rummene op. Musikken er god og til tider ganske intens og der er tydelig dialog igennem hele filmen.

Yorgos Lanthimos har med ‘The Favorite’ formået at lave en film der er meget mere end hvad den ligner på overfladen. Der er så mange detaljer i filmen, at man får lyst til at gense den allerede når rulleteksterne kører over skærmen. Samtidig er den virkelig sjov. Jeg kan varmt anbefale ‘The Favorite’ – også selvom du normalt ikke er til historiske dramaer.

Det anmeldte eksemplar er blu-ray versionen af filmen. Udgivelsesdato: 10.juni 2019