The Disaster Artist - Film anmeldelse

Årstal: 2017     IMDb | iCheckMovies Instruktør: James Franco Spilletid: 104 min Genre: , , , ,
6/10

‘The Disaster Artist’ handler om tilblivelsen af den ukronede dårligste film nogensinde, ‘The Room’. Vi følger den mystiske instruktør Tommy Wiseau samt hans ven og sidekick Greg Sestero i deres drøm om at blive skuespillere. Da Hollywood ikke rigtig lader til at bide på og indse deres talent, ender de i stedet med at lave deres egen film med sig selv i hovedrollerne. Selvom man ikke selv til dagligt arbejder i filmbranchen kan man hurtigt se, at det mildest talt er en noget alternativ måde de to entrepreneurer går til værks på. Det medfører adskillige sjove scener, men dog også nogle der blot er tåkrummende pinlige.

Ud over at have instrueret filmen, spiller James Franco selv hovedrollen som Tommy Wiseau. Til at starte med var jeg ret forvirret over hans karakter, men det viser sig at det netop er meningen. Der er tilsyneladende ikke mange der ved særligt meget om ham i virkeligheden. Hans ven spilles af hans bror Dave Franco og de to går naturligvis godt i spænd. Derudover medvirker bl.a. Seth Rogen, Alison Brie, Zac Efron og Jacki Weaver, så det er et rigtig solidt cast. Plottet udfolder sig som et trafikuheld man ikke kan lade være med at kigge på. Billede og lyd fungerer tilfredsstillende, hvor lydsporet bidrager til følelsen af at være på et filmset, da man ofte hører elementer der ikke lige er med i billedet.

Lige da jeg havde set ‘The Disaster Artist’ vidste jeg ikke umiddelbart hvad jeg synes om den. Det har taget lidt tid at absorbere oplevelsen. Jeg havde lidt svært ved skiftene mellem de meget sjove scener og de mere alvorlige, hvor jeg ikke synes de sidstnævnte fungerede særligt godt for mig. Men det er ikke nogen dårlig film og den fortæller en fascinerende og bizar historie. På trods af at den ikke er spændende hele vejen igennem, så venter der en unik oplevelse i ‘The Disaster Artist’, også selvom man ikke har set ‘The Room’ forinden. Efter filmen er der i øvrigt en scene for scene sammenligning mellem den originale film og de nye scener lavet i forbindelse med ‘The Disaster Artist’. Snyd ikke dig selv for dette.

Det anmeldte eksemplar er blu-ray versionen af filmen.