The Dark Knight | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

The Dark Knight - Film anmeldelse

Franchise: BatmanÅrstal: 2008     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Christopher Nolan Spilletid: 152 min Genre: , , , , ,
9/10

‘The Dark Knight’ tager den dystre stil fra ‘Batman Begins’ og gør den endnu mørkere. Vi introduceres til Jokeren og hans kaotiske tankegang, som sætter både Gotham og Batman under pres. Samtidig er der en række sidehistorier, hvor jeg ikke vil afsløre hvilke karakterer de indeholder.

Jeg må indrømme at da jeg første gang hørte at Heath Ledger skulle spille Jokeren, der havde jeg mildest talt mine tvivl om det nu også var en god idé. Tror aldrig jeg har taget mere fejl i hvor god en casting var. Han stjæler samtlige scener han er med i og løfter filmen op på et endnu højere niveau. Ud over mange af de samme medvirkende fra den første film, så er Katie Holmes blevet udskiftet med Maggie Gyllenhaal. Efter min mening leverer hun en væsentlig bedre præstation som Batmans barndomsveninde Rachel. Normalt er jeg ikke så meget for Aaron Eckhart, men han er godt castet som statsadvokaten der vil rydde op i Gotham. Hovedfortællingen med Jokeren er så velspillet at nogle af de andre sidehistorier blegner i forhold til. Jeg kunne ønske at de var skåret lidt mere ind til benet. Hvor ‘Batman Begins’ skuffede en smule i 4K, så tager ‘The Dark Knight’ til gengæld revanche. Billedet er en blanding af 35mm film og IMAX format, så aspektforholdet skifter undervejs i filmen. Begge dele ser godt ud, men især IMAX scenerne imponerer i stor stil. Sortniveauet er fænomenalt og særligt værdsat i en film med så mange mørke scener – kombineret med vores superhelt klædt i sort. Det medfølgende 5.1 surroundspor klarer opgaven tilfredsstillende.

‘The Dark Knight’ er uden tvivl en af de bedste superhelte film der findes derude og tæt på perfekt. Den tåler adskillige gensyn og billedkvaliteten på udgivelsen er så god, at du sagtens kan købe denne, også selvom du ejer den på et andet format allerede. En stor anbefaling herfra.