Terminator: Dark Fate - Film anmeldelse

Franchise: TerminatorÅrstal: 2019     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Tim Miller Spilletid: 128 min Genre: , , , , ,
3/10

‘Terminator: Dark Fate’ er den sjette film i franchisen. Da Terminator-universet jo involverer tidsrejser, så er har de forskellige film haft forholdsvis frie tøjler for hvad der kan lade sig gøre rent plotmæssigt og det ser vi også i denne. Den ser bort fra de seneste tre film og bygger i stedet videre på ‘Terminator 2: Judgment Day’.

Dette betyder at vi for første gang i mange år har at gøre med en Terminator-film med både Arnold Schwarzenegger og Linda Hamilton i samme film. Dette er naturligvis et trækplaster og det vækkede da også gode minder. Især Linda Hamilton er barsk at se på, også i actionscenerne, mens de har forsøgt at gøre Arnold lidt blødere i kanten. Mackenzie Davis spiller en soldat fra fremtiden og hendes actionscener fungerer upåklageligt. Derudover spiller Natalia Reyes en af historiens nøglepersoner, mens Gabriel Luna spiller en nyere generation Terminator. Desværre er der dog ingen af dem der kan redde sig ud af at have nogle forfærdelige replikker. Dialogen virker forceret og der er flere øjeblikke hvor man fornemmer at de gerne ville have haft at man havde grinet. Plottet er desværre også ret søgt. Der er elementer vedrørende den parallelle tidslinje, som bestemt er interessante, men desværre genbruges for meget fra de første to film, så det når aldrig helt at føles som sin egen fortælling. Selve billedet er enormt flot, men der er flere special effects der ikke er særligt vellykkede. Jeg forstår ikke hvorfor de stadig slås med ting og personer der bevæger sig for hurtigt. Der mangler simpelthen noget tyngde. Lyden har en god tilstedeværelse til gengæld og der er god kraft i.

Filmen er instrueret af Tim Miller og jeg må indrømme at jeg derfor havde højere forventninger. Der er nostalgiske øjeblikke, men det er slet ikke nok til at opveje for resten af filmens svagheder. ‘Terminator: Dark Fate’ kan kun anbefales til de allermest dedikerede Terminator-fans, men de bør nok dæmpe forventningerne.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 16.marts 2020