Stoker | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Stoker - Film anmeldelse

Årstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Chan-wook Park Spilletid: 99 min Genre: , , , , , ,
9/10

Stoker er en psykologisk thriller og er den første engelsksprogede film fra instruktøren bag kultklassikeren Oldboy, Chan-wook Park. Vi følger en ung pige, India, hvis far lige er død i en bilulykke. Hendes længe bortrejste Onkel Charlie flytter ind hos familien efter begravelsen, men India er ikke lige så tryg ved ham, som hendes mor er. Det er grundlæggende en film om en ung piges forvandling til en kvinde, men dog bestemt ikke i den traditionelle forstand.

Matthew Goode spiller fremragende som den mystiske Onkel Charlie. Mia Wasikowska spiller den skrøbelige unge pige og gør det langt hed ad vejen rigtig godt. Moderen spilles af Nicole Kidman. Selvom hun har spillet lignende roller før, har hun alligevel enkelte særligt imponerende scener. Filmens fotografering og visuelle stil er utrolig flot, på nær et par enkelte mindre detaljer, som jeg gerne havde set anderledes. Dog absolut i petitesse-afdelingen. Lyden er spektakulær god og bruges meget aktivt i de mange stemningsfulde scener.

Stoker har en utroligt trykkende atmosfære igennem langt størstedelen af filmen og der var i biografen ingen tvivl om at den havde godt fat i sit publikum. Chan-wook Parks håndværk er som altid solidt og han har her igen lavet en imponerende film. Kan absolut anbefales, især hvis du er til film som fx Black Swan.

Ps. Nogle klantrer den for at læne sig lidt for meget op af Hitchcocks Shadow of a Doubt fra 1943, men har endnu ikke set den til sammenligning. For mig fungerede Stoker i hvert fald.

OBS: Filmen vises gratis til Cinematekets Open Air visning d.31.juli kl.22.00 i Kongens Have. Info findes på Cinematekets website.