Rocketman - Film anmeldelse

Årstal: 2019     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Dexter Fletcher Spilletid: 121 min Genre: , , , ,
8/10

‘Rocketman’ handler om Sir Elton Johns tidlige karriere og nogle af de op- og nedture han er gennemgået indtil starten af 90’erne. Filmen starter og slutter på en afvænningsklinik, hvor Elton fortæller sin historie. Vi ser hans liv igennem hans egne øjne og fortællingen er derfor til tider også forvrænget. At det så lykkeligvis læner sig op af nogle virkelig veludførte musicalscener, det er jo vores held.

Taron Egerton spiller Elton John og han er fantastisk castet til rollen. Der er ingen tvivl om at han løfter filmen med sin flotte præstation. Jamie Bell spiller hans tekstforfatter Bernie Taupin og der er en god kemi imellem dem. Richard Madden er nærmest uigenkendelig i rollen som manageren John Reid, men gør det også godt. Manuskriptet er overvejende vellykket og balancerer fint imellem virkelighed og fantasi. Selve historien hopper i tid og sted, bundet sammen af surreelle musicalsekvenser. Men det meste af dialogen i scenerne uden musik leverer også. Det er nok en smagssag om man vil synes om slutningen, men for mig fungerer den fint. Og så skal scenografien og kostumeafdelingen lige have et kæmpe bifald med på vejen – rigtig godt arbejde! Lyden er virkelig godt mixet og Atmos-lydsporet er fantastisk. Selve musikken er genindspillet med de pågældende skuespillere. For det meste er det ganske hæderligt udført, men der er øjeblikke hvor der lige mangler de sidste 10%. Billedet står flot på UHD, men der er flere af computereffekterne der er ret dårligt lavet. Der er dog mange virkelig flotte musicalscener imellem.

Der er mange der drager paralleller til ‘Bohemian Rhapsody’-filmen fra sidste år, men det er vidt forskellige film. På mange måder kunne jeg dog bedre lide ‘Rocketman’ som film. Den ligger ikke fingre imellem at det er fiktion, men samtidig føles fortællingen mere personlig. Dexter Fletcher blev jo hyret til at færdiggøre ‘Bohemian Rhapsody’, men det er mere imponerende at se hvad han her har udrettet, hvor han har været ved roret fra start. Er du det mindste til musicals, så vil jeg anbefale ‘Rocketman’ – for hvem kan ikke lide Elton Johns musik?

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 14.oktober 2019