Red Sparrow - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Francis Lawrence Spilletid: 140 min Genre: , , , , , , ,
3/10

‘Red Sparrow’ er en spionthriller under den kolde krig imellem Sovjet og USA i 1970’erne. Vi følger agenter på begge sider, i deres forsøg på at narre hinanden, deres regeringer og os som tilskuere. Vi starter med at følge balletdanseren Dominika Egorova, som efter en danseskade bliver kraftigt opfordret af KGB til at blive hemmelig agent, en såkaldt Red Sparrow.

Jennifer Lawrence spiller filmens hovedrolle, men den russiske accent er desværre ikke særlig overbevisende. Hun spiller overfor bl.a. Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts og Jeremy Irons. Fælles for dem alle fire er at de sådan set gør hvad de kan, men at deres karakterer simpelthen ikke er særlig godt skrevet. Motiver og karakterudvikling virker ligesom plottet ganske utroværdigt. Mary-Louise Parker er til gengæld et frisk pust undervejs i filmen, hvor hun nærmest har en comic relief rolle, som en fuld amerikansk regeringsansat der lækker informationer til russerne. På en sær måde virker hendes karakter som den mest ægte. Filmen jagter det store twist igennem 2 timer og 20 minutter, men den langsommelige start, som der aldrig rigtig bliver fulgt op på senere, medvirker til at det føles alt for langt. Samtidig er det et kæmpe spild at når man endelig har en potentiel stærk kvindelig hovedrolle, så reduceres hun til kun at kunne vinde over mænd igennem sex. Filmen er flot fotograferet og billedet står fantastisk på UHD. Atmos-lydsporet leverer også varen.

Francis Lawrence har lavet adskillige seværdige film, men ‘Red Sparrow’ er desværre en skuffelse. Filmen er for lang og forudsigelig, samtidig med at de mange udfordrende scener er mere mærkelige end kinky. Der er masser af uindfriet potentiale i spionthrillerens grundtanke, men det ville kræve drastiske ændringer i filmen for at indfri det.