Ready Player One - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Steven Spielberg Spilletid: 140 min Genre: , , , ,
7/10

‘Ready Player One’ er et sci-fi-eventyr, hvor vores unge helt skal forsvare sin generation mod de store grådige virksomheder. Meget af filmen foregår i det globale virtual-reality-spil OASIS. Dette univers består af den popkultur vi kender fra bl.a. computerspil, film, musik. osv. Der er mange genkendelige referencer, især når man er vokset op med computerspil og 80’er-film.

Tye Sheridan spiller hovedrollen som teenageren Wade. I den virkelig verden har han ikke meget held, så han forsøger i stedet at gøre en forskel som den virtuelle karakter Parzival. Han gør det godt og man får hurtigt sympati for hans karakter. Han får hjælp fra Olivia Cooke og Lena Waithe og deres alteregoer. Der kører et fint pingpong i mellem dem. Derudover spiller Ben Mendelsohn også godt som grådig direktør, mens Simon Pegg leverer lidt mere muntre indslag som en af opfinderne bag OASIS. Plottet er forholdsvis ligefremt og fungerer udmærket, på trods af enkelte scener der virker lidt forceret. Som nævnt foregår mange af scenerne i det digitale univers og de er fremragende animeret i en farverig 4K-præsentation. Samtidig er der et demoværdigt Atmos-lydspor, som virkelig understøtter oplevelsen af at man befinder sig i det virtuelle univers.

‘Ready Player One’ er på mange måder en genoplivning af den Spielberg jeg elskede som dreng, selvom den desværre føles mere overfladisk end jeg havde håbet på. Jeg kunne godt have tænkt mig at den turde lidt mere. Men ‘Ready Player One’ er enormt underholdende og meget nostalgisk, især når man er velbevandret i popkulturreferencer. Kan anbefales både til teenagere og os der har lidt mere patina, men stadig lever lidt i fortiden.