Pain & Gain | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Pain & Gain - Film anmeldelse

Årstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Michael Bay Spilletid: 129 min Genre: , , , , , ,
3/10

Pain & Gain bygger på den virkelige historie (spoiler alert) om tre bodybuildere, som i jagten på en genvej til den amerikanske drøm, beslutter sig for at kidnappe en rig forretningsmand. Desværre er de tre gutter bedre til at bruge deres muskler end deres hjerne og havner derfor hurtigt på dybt vand. Filmen benytter ofte en fortællerstemme fra de forskellige karakterer, men det virker hurtigt som en doven fortællestil.

De tre hovedroller bestående af Mark Wahlberg, Dwayne Johnson og Anthony Mackie fungerer ikke særligt overbevisende. At Wahlberg spiller bedst siger lidt om de andres præstationer. Filmen fremstiller de tre gerningsmænd lidt for sympatiske. Det fungerer ikke for mig og jeg tror filmen havde været mere interessant, hvis den havde taget mere afstand til deres handlinger. Fotograferingen minder om noget man kunne se i Bad Boys II og de solfyldte Miami scener består ofte af taknemmelige motiver af mere eller mindre afklædte kvinder og mænd med glinsende muskler. Lyden er ikke specielt imponerende.

Med en spilletid på over 2 timer er Pain & Gain ganske enkelt for lang og man kan ikke lade være med at føle at gassen når at gå af ballonen efter den lovende start. Der er nogle sjove scener ind imellem, men som oftest er det ret billige grin. Michael Bay har planlagt filmen siden 2000, men på trods af det når den utrolige historie desværre aldrig sit fulde potentiale.

2 Responses so far.

1. Bruno says:

Meh, jeg gav op cirka halvvejs igennem. Filmen er åndsvagt kedelig og slet ikke så sjov, som den prøver på at være.

• Peter says:

Jeg blev også ved med at tænke “er den ikke snart færdig” – synes den blev ved i en evighed. Og ja, filmens jokes er overvejende ikke sjove, dog var der enkelte scener der fungerede udemærket. Men ikke noget man ikke har set før synes jeg.