Overlord - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Julius Avery Spilletid: 110 min Genre: , , , , ,
7/10

Det er svært at beskrive særlig meget af handlingen i ‘Overlord’, uden at afsløre for meget. Vi starter med at følge en flok amerikanske faldskærmstropper under indsættelsen i Frankrig umiddelbart inden D-dag. Deres mission er at neutralisere et kirketårn med radioudstyr, for at sikre tropperne der skal i land. De får hjælp fra en lokal familie, men de havner i en situation hvor de skal tage stilling til om de skal fuldføre deres oprindelige mission eller afvige fra denne for at redde verden fra hidtil usete og overnaturlige rædsler.

Hovedrollen spilles af Jovan Adepo og han gør det ganske udmærket. Han spillede også med i den fremragende ‘Fences’ og ham ser vi forhåbentlig meget mere til fremover. Derudover medvirker bl.a. Wyatt Russell, Mathilde Ollivier og Pilou Asbæk. Især Pilou Asbæk gør det fremragende og han er ganske modbydelig som Nazi-officer. Især filmens første akt indeholder enkelte plothuller, lidt stive replikker og et lidt ujævnt tempo, men hvis man holder ud, så når man til filmens virkelige styrke. I anden akt skifter stilen fra krigsfilm til genrefilm og er så underholdende at man godt kan se igennem fingre med førnævnte svagheder. 4K billedet står godt og der er mange vellavede special effects. Atmoslydsporet er effektivt, især i de mange actionscener.

Det er kun den anden spillefilm fra Julius Avery og selvom den ikke er perfekt, så har denne genrefilm mange lyspunkter. ‘Overlord’ indeholder klassiske B-films elementer, men den er lavet ambitiøst og jeg synes den formår at løfte sig over blot at være en guilty pleasure film. ‘Overlord’ vil nok ikke falde i alles smag, men jeg er ret vild med den og var godt underholdt da jeg så den.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 28.marts 2019