Only God Forgives - Film anmeldelse

Årstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Nicolas Winding Refn Spilletid: 90 min Genre: , , , , ,
7/10

Only God Forgives er en film der handler om, at de handlinger vi foretager os har konsekvenser. Historien handler om en narkohandlende thaibokse-træner i Bangkok, hvis bror bliver brutalt myrdet. Deres kontrollerende mor flyver ind fra USA og snart starter en klapjagt for at få hævn over morderen. Dog skal man ikke forvente et actionlignende tempo.

Ryan Gosling virker næsten som en marionetdukke i sin egen historie – ofte til stede uden et eneste ord, mens der bliver hevet i ham fra forskellige sider. Igennem filmen møder vi en civilklædt politiofficer med et samurai-sværd, kynisk velspillet af Vithaya Pansringarm. Filmens største stjerne er dog uden tvivl Kristin Scott Thomas, i rollen som den altdominerende mor. Filmen indeholder mange hypnotiserende, langsomme og drømmelignende scener – og en del af dem med karakter af mareridt. Den er enormt flot filmet, med et særdeles stemningsfyldt lydbillede og soundtrack. Dog var der enkelte scener der virkede lidt udenfor.

Only God Forgives er mindre grafisk voldelig end jeg havde forventet af en Refn film – nogle scener viste netop ikke hvad der skete. De mange langsomme scener og de forholdsvis få replikker gør, at jeg ikke vil anbefale filmen til hvem som helst. Du skal ikke se denne film pga. hverken Ryan Gosling eller fordi du forventer en ‘Drive 2’. Derimod skal du se den hvis du er til film der lever i et dystert mytologisk univers, som du efterfølgende kan fortolke på.