Oblivion | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Oblivion - Film anmeldelse

Årstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Joseph Kosinski Spilletid: 126 min Genre: , , , , , , ,
7/10

Oblivion er en visuel kraftpræstation af en sci-fi film. En stor del af plottet, samt visse andre elementer, låner fra en stor blanding af både nyere og mere klassiske science-fiction film. Hvilke specifikke film det drejer sig om vil jeg dog ikke afsløre, da elementerne ofte refererer til ikoniske scener fra disse film. Har man set mange sci-fi film vil filmens twists ikke være særligt uforudsigelige, men omvendt vil gensynsglæden forhåbentligt opveje dette.

Tom Cruise spiller som forventet fint og hans karakter fungerer godt som filmens helt. De fleste andre roller er dog forholdsvis 2-dimensionelle, selvom det dog passer bedre til nogle af karaktererne end andre, fx Andrea Riseborough som hans kæreste. Selvom nogle af birollerne til dels falder igennem, så trækker både billede og lyd til gengæld op. Oblivion er enormt flot filmet og den visuelle stil er en fornøjelse. Det er en ganske overbevisende vision de har skabt. Både lyden og musikken fungerer også fremragende.

Det er ikke en innovativ film som sådan og du skal ikke forvente et nyt mesterværk. Men den formår alligevel at kæde mange velkendte sci-fi elementer sammen på en elegant måde. Om man vil synes om den kommer i sidste ende til at handle om, hvorvidt man ser alle de mange referencer som klichéfyldte eller som en hyldest til genren. Jeg hælder uden tvivl til sidstnævnte og vil på baggrund af det anbefale Oblivion.