Need For Speed - Film anmeldelse

Årstal: 2014     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Scott Waugh Spilletid: 132 min Genre: , , , , , , ,
6/10

Need For Speed bygger på den nu 20 år gamle succesfulde computerspil franchise af samme navn. Har man spillet flere af spillene i serien ved man at der har været op- og nedture i årenes løb og det samme gælder for filmatiseringen. Filmen er instrueret af den tidligere stuntman Scott Waugh, som også har instrueret den tvivlsomme Act of Valor. Filmen bærer desværre præg af at instruktion af dialogscener ikke er hans spidskompetence, men til gengæld leverer han nogle fantastiske bilscener.

Skuespillet er bestemt ikke Oscar-materiale, men fungerer ok i forhold til filmens præmisser. Manuskriptet indeholder en del plothuller og enkelte forcerede “sjove” scener, men det glemmer man heldigvis når først skuespillerne sætter sig ind i bilerne. Når film bygger på computerspil er der normalt mange alarmklokker der – oftest retfærdigvis – bør ringe. Men Need For Speed overrasker positivt ved at være fyldt med imponerende oldschool ikke-computergenererede racerscener. Tilsat er et brutalt lydspor og de mange brølende motorer er en fornøjelse i sig selv. Til gengæld faldt soundtracket ikke i min smag.

Er du til hurtige biler og drengerøvsaction, så kan Need For Speed bestemt anbefales til en aften med gutterne (M/K). Blot du er klar over at det formentligt højst er en film der ender på din guilty-pleasure liste. Filmen er en smule for lang, men kunne godt finde på at købe den på bluray for at gense racerscenerne.