Much Ado About Nothing | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Much Ado About Nothing - Film anmeldelse

Årstal: 2012     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Joss Whedon Spilletid: 107 min Genre: , , , , , , ,
8/10

I Shakespeare-fortællingen Much Ado About Nothing beviser Joss Whedon at han bestemt kan mere end blot fantasy og sci-fi. Filmen bruger lidt tid på kort at introducere karakterne og sætte rammerne op, men derefter var der mange grin og godt humør i salen. Der er dog enkelte få scener der går lidt for langt i fjollethed.

Filmen er optaget i Josh Whedons eget hus som et sideprojekt, mens han lavede The Avengers. Filmen har en ret intim og minimalistisk hobby-lignende stemning, selvom der dog ikke er meget i løbet af filmen der peger i retning af dårlig kvalitet som sådan. Den er overvejende flot filmet og indeholder et ganske udemærket soundtrack. Castet består primært af skuespillere Whedon har arbejdet sammen med før. Generelt er det udemærket skuespil, især fra Amy Acker, Alexis Denisof og Reed Diamond. Dog er der enkelte af især de yngre skuespillere der ikke er lige hjemme i de gammeldags replikker, som man i øvrigt også lige skal vænne sig til.

Much Ado About Nothing er en rigtig god introduktion til Shakespeare, dog med mindre action, men mere humor, end Baz Luhrmanns Romeo + Julie. Forhåbentligt er det også et glædeligt gensyn for jer der allerede kender fortællingen. Med både humor og kærlighed vil det være en god film til en date. Kan bestemt anbefales som en både god og sjov oplevelse.

Ps. Ligesom mange andre moderne Shakespeare-fortolkninger tager filmen udgangspunkt i at man allerede kender historien og hurtigt fanger hvem der er hvem. Jeg må indrømme at jeg ikke er helt så stærk i min Shakespeare, så jeg var glad for at have læst dette korte resumé af historien og hvem karaktererne er forinden (spoiler-alert naturligvis).