Mother! - Film anmeldelse

Årstal: 2017     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Darren Aronofsky Spilletid: 121 min Genre: , , , , ,
8/10

‘Mother!’ er en psykologisk thriller, hvor man i løbet af filmen godt kan være i tvivl om det man ser er virkeligt eller inde i hovedet på karaktererne. Vi følger et par der bor i en stor isoleret villa. Han er succesfuld forfatter, mens hans noget yngre hustru er igang med at sætte huset i stand fra kælder til kvist. En dag kommer en uventet gæst forbi og derfra udvikler filmens fortælling sig.

De to hovedroller spilles af Jennifer Lawrence og Javier Bardem. De spiller begge intenst og det er en fornøjelse at se detaljerne i deres skuespil. Derudover medvirker bl.a. Ed Harris og Michelle Pfeiffer og de bidrager begge fremragende til historien. Især Pfeiffer imponerede mig. Filmen starter en smule langsomt og stemningen bygges effektivt op i løbet af spilletiden. ‘Mother!’ er flot fotograferet, til tider på en lidt drømmende måde, som bidrager til den i forvejen trykkede stemning. Det medfølgende Atmos-lydspor er meget imponerende – og giver nærmest huset sin egen sjæl i form af de mange atmosfærelyde der fylder surround-højtalerne, som oplevet fra Jennifer Lawrences synspunkt.

Aronofsky har her lavet en film der nærmest føles som at genopleve et af sine mareridt, hvor man er tilskuer til sin egen fortælling uden at man kan påvirke handlingen. ‘Mother!’ er en rigtig god fiktionel feelbad movie. Dog vil slutningen helt sikkert ikke falde i alles smag. Kan anbefales, hvis du er klar på en mareridtslignende rutchebanetur uden at det desideret bliver en klassisk gyser.

Det anmeldte eksemplar er blu-ray versionen af filmen.