Mordet i Orientekspressen - Film anmeldelse

Årstal: 2017     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Kenneth Branagh Spilletid: 114 min Genre: , , , , ,
5/10

Filmen starter ud med at instruducere os for filmens hovedrolle, mesterdetektiven Hercule Poirot, og derefter de første af filmens mange biroller. Snart befinder vi os ombord på Orientekspressen og så går filmen for alvor igang. Som titlen antyder bliver en af togets passagerer myrdet og Poirot skal naturligvis opklare sagen inden ankomst til næste station.

Ud over at instruerer filmen, så spiller Kenneth Branagh selv hovedrollen som verdens bedste detektiv, Hercule Poirot. Det gør han sådan set overbevisende nok. Han er tilpas sær, lidt ligesom Benedict Cumberbatch i ‘Sherlock Holmes’ serien. Han er omgivet af kendte ansigter, som fx Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Judi Dench og Willem Dafoe. Desværre er mange af rollerne lidt for karikerede og enkelte af dem helt skæve. Samtidig er der så mange af dem, at det kan være svært at føle at man har lært nok om dem, til at man kan komme med et kvalificeret gæt på hvem der er morderen. Det gør desværre også at man ikke er helt så engageret i plottets mysterie, som man kunne have været. Og det er altså grundlæggende et problem for en spændingsfilm. De tekniske aspekter af filmen er til gengæld helt i top. Både 4K billedet og Atmos lydsporet er af referencekvalitet og den kan sagtens købes med henblik på at have en god demo til hjemmebiografen.

Jeg kunne sagtens forestille mig at se flere film med detektiven Hercule Poirot, men håber det bliver med et mere beskedent persongalleri, hvor der er bedre plads til at lære de mistænkte at kende. En efterfølger er allerede annonceret, så du kan forvente flere mordgåder på Nilen i slutningen af 2019. Hvis du skal se ‘Mordet i Orientekspressen’ er det primært pga. den flotte tekniske udgivelse, men dæmp forventningerne.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Til reference: Jeg har ikke tidligere læst bogen af Agatha Christie fra 1934 eller set den mest anerkendte filmatisering af Sidney Lumet fra 1974.