Mission: Impossible – Fallout - Film anmeldelse

Franchise: Mission ImpossibleÅrstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Christopher McQuarrie Spilletid: 147 min Genre: , , , , , , , , ,
9/10

‘Mission: Impossible – Fallout’ er den sjette film i serien og bygger videre på ‘Rogue Nation’ fra 2015. Vores helt Ehan Hunt og hans team er på jagt efter en mystisk fundamentalist og hans hemmelige sekt. Formålet er at forhindre dem i at springe tre atombomber. Men i en verden fyldt med hemmelige agenter er tingene sjældent så simple som de ser ud.

Tom Cruise er naturligvis at finde i hovedrollen og spiller med sin vanlige intensitet. Hans trofaste følgesvende spillet af Ving Rhames og Simon Pegg er tilbage og deres vanlige humoristiske indslag bærer meget af sammenhængskræften imellem dem. Andre kendte ansigter er bl.a. Alec Baldwin, Rebecca Ferguson og Sean Harris. Derudover er Henry Cavill med som CIA Agent og Vanessa Kirby som undergrundens ukronede dronning. Begge gør det fremragende og tilføjer et frisk pust til persongaleriet. Handlingen foregår på ægte ‘Mission: Impossible’-stil i fuld fart. Jeg synes efterhånden at plottet er en smule overkompliceret i både denne og den foregående film, men ‘Fallout’ klarer dog stadig at hænge fint sammen. På nær de unødvendigt tilsatte lens flare, så er billedet et af de flotteste jeg har set på UHD. Der er nogle scener i slutningen af filmen der visuelt efterlader en lamslået. Samtidig er Atmos-lydsporet ligeså hæftigt som de mange actionscener. Begge dele er i demoværdig kvalitet!

‘Mission: Impossible – Fallout’ indeholder nogle af de mest gennemførte actionscener der er samlet i én film. Om det så er nærkampscener med den talentfulde stuntmand Liang Yang, biljagter igennem Paris, hektiske skuddueller eller en helikopterjagt igennem bjergfyldte himmelstrøg. Der er ikke sparet på noget og tempoet er højt igennem stort set hele filmen. Jeg var oprigtigt i tvivl om jeg skulle give denne anmeldelse 8 eller 9, men udgivelsens fantastiske kvalitet af både billede og lyd, tippede til slut den samlede vurdering op på 9, selvom selve filmen kun lander på 8. Hvis du skal se en actionfilm i hjemmebiografen, så er det denne! Et pragteksemplar af sin genre.