Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children - Film anmeldelse

Årstal: 2016     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Tim Burton Spilletid: 127 min Genre: , , ,
6/10

Man fristes til at kalde dette for en slags X-Men film for børn, men der er faktisk en del lettere uhyggelige scener. Aldersgrænsen er da også anbefalet til 11 år eller over. I filmen følger vi den unge Jake, spillet af Asa Butterfield, som begiver sig ud på noget af et eventyr. Formålet er at finde frem til det børnehjem, som hans netop afdøde bedstefar boede på som ung. Men det er ikke noget helt almindeligt børnehjem.

Filmen er instrueret af Tim Burton, men har nærmest overraskende nok ikke Johnny Depp og Helena Bonham Carter i de bærende roller. Og det i sig selv er faktisk ganske forfriskende. I stedet er finder vi skuespillere som Eva Green og Samuel L. Jackson, samt en lang række børneskuespillere, der hver især spiller ganske fortrinligt. Plottet er måske ikke så overraskende, men fænger alligevel nok til at man bliver hængende. Visuelt er filmen ganske fantasifuld, men set i lyset af Tim Burtons andre farverige film virker den en smule nedtonet. Men det gør bestemt ikke noget – den er stadig virkelig flot og 3D-effekterne virker godt uden at være alt for distraherende. Samtidig er lydsporet meget engagerende og de mange retningsbestemte effekter fungerer godt. Bestemt seværdig både på blu-ray og 4K UHD.

Jeg må indrømme at jeg ikke havde høje forventninger til filmen, men jeg blev heldigvis positivt overrasket. Jeg synes at det klæder Tim Burton at holde lidt igen, da materialet er rigeligt kreativt til at der stadig er mange underholdende effekter og karakterer. Jeg vil anbefale filmen primært til yngre teenagere eller fans af genren.