Man of Steel - Film anmeldelse

Franchise: SupermanÅrstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Zack Snyder Spilletid: 143 min Genre: , , , , , , ,
6/10

‘Man of Steel’ er en genfortælling af Supermans tilblivelse og indtræden i menneskehedens bevisthed. Zach Snyder har valgt den seriøse tilgang til superhelte-genren, endda i en sådan grad at de sparsomme humoristiske indslag næsten virker malplaceret blandt de mange alvorlige scener. Vi starter ud med en velfortalt forhistorie inden filmen skifter til nutiden.

Jeg er ikke sikker på om det desideret er Henry Cavills skyld eller det generelt svage manuskript, men igennem det meste af filmen virker Superman tilnærmelsesvis følelseskold. Til gengæld synes jeg at mange af birollepræstationerne løfter filmen, fx får Amy Adams mest muligt ud af den her forholdsvis endimensionelle rolle som Lois Lane, ligesom Michael Shannon brillierer som en intimiderende og velspillet skurk. Russell Crowe, Kevin Costner og Diane Lane gør det godt i forældrerollerne. De visuelle effekter er uden tvivl imponerende, men jeg er ikke vild med den ‘autentiske’ kameraføring. Lyden virkede af svingende kvalitet, hvor bassen til tider var skuffende fraværende. Hans Zimmer soundtracket er dog majestetisk passende.

Jeg kunne ikke lade være med at føle, at jeg så en visuelt opgraderet Independence Day, blandet med Matrix-lignende kampscener og et plot med et hint af Hamlet/Løvernes Konge over sig. Første halvdel af filmen fungerer ganske udemærket, mens sidste halvdels mange visuelt imponerende kampscener ender med at føles langtrukne og uengagerede. Mangler du en uforpligtende actionfilm kan ‘Man of Steel’ dog sagtens anbefales som den sommer-blockbuster den er.

2 Responses so far.

1. Dennis Zetner says:

Fik set filmen i IMAX 3D i går i en biografen i Shanghai. Jeg synes uden tvivl at det er en af de bedste supermandfilm der er blevet produceret. Dette siger nødvendigvis ikke særligt meget.

Jeg finder det utroligt forfriskende at det ikke er standard “Lex Luthor finder noget kryptonit og vil dræbe Superman” plottet – Jeg må dog tilslutte mig din kommentar om at kampscenerne til sidst begynder at blive ensformige, og at flere af dem virker til at være tyv-stjålet fra Matrix (scenerne hvor de smadrer ting i en cirkel på siden af bygninger, og generelt når de laver trykbølger af at styrte sammen i luften) – dog er de animeret mere overbevisende end scenerne i Matrix..

I forhold til min ovennævnte glæde over at vi ikke ser Lex Luthor, var jeg ret glad for at se, at det ved flere lejligheder er LexCorp lastbiler og containere der bliver smadret. Lækker detalje til nørderne.

Jeg ville egentlig give den 7 – men fordi jeg så den i Shanghai, sammen med højlydt talende kinesere, og trådte i en brækklat på vej ud af biografen (Sådan er Kina bare), ryger jeg ned på 6,5…

• Peter says:

Også kun fair at det er bedre animeret end Matrix filmene, som jo er 10-14 år gamle efterhånden. 🙂