Logan - Film anmeldelse

Franchise: Wolverine / X-MenÅrstal: 2017     IMDb | iCheckMovies Instruktør: James Mangold Spilletid: 137 min Genre: , , , , ,
8/10

‘Logan’ følger en aldrende Wolverine i året 2029, hvor han forsøger at tjene til dagen ved at køre limosine. Der går dog ikke længe inden han naturligvis bliver rodet ud i alverdens problemer, trods hans evige kamp for at holde sig udenfor. Allerede i filmens åbningsscene ser vi tydeligt, at vi denne gang har at gøre med en film med den ældste aldersklassificering. Filmen indeholder væsentlig mere udpenslet vold end de tidligere, lige præcis som man ville forestille sig kampsituationer, hvor den ene part har lange metalkløer på knoerne.

Ud over de velkendte roller fra Hugh Jackman og Patrick Stewart, er filmens største positive overraskelse den kun 11-årige Dafne Keen. Hendes intensitet er nærmest overvældende. Derudover er der flere gode biroller fra bl.a. Stephen Merchant, Boyd Holbrook og Elizabeth Rodriguez. Filmens plot er måske ikke det mest avancerede, men det gør faktisk ikke noget. Billedkvaliteten er en af de flotteste jeg har set og sammen med det engagerende Atmos lydspor, er det en ypperlig teknisk præsentation af filmen – helt klart demo-materiale for både billede og lyd i hjemmebiografen. Udgivelsen indeholder desuden sort/hvid versionen.

‘Logan’ er en dejlig dyster superheltefilm, hvor alting ikke bare er hu-hej-hvor-det-går. James Mangold har efterhånden instrueret mange gode film og ‘Logan’ er en af dem, om end jeg dog personligt finder flere af hans andre film endnu bedre. Selvom filmen ikke er perfekt, så er jeg overbevist om, at vi ikke kommer til at se en bedre film om Wolverine foreløbig. Er du bare den mindste smule til superheltefilm eller savner du en film til at demonstrere hvor lækker din hjemmebiograf er, så bør du straks samle ‘Logan’ op.