Joker - Film anmeldelse

Årstal: 2019     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Todd Phillips Spilletid: 122 min Genre: , , , , , , ,
8/10

‘Joker’ er en atypisk superheltefim. Både fordi den handler om skurken i stedet for om helten, men også fordi der ikke er de klassiske overnaturlige actionsekvenser med. Til gengæld er det et karakterstudie og fortællingen om hvordan Jokeren blev til.

Joaquin Phoenix spiller hovedrollen fænomenalt. Instruktøren Todd Philips har indrømmet at han har skrevet filmen specifikt med ham i tankerne og når man ser den er det næsten svært at forestille sig, at den ville være ligeså god med en anden i rollen. Deres samarbejde om at få karakteren Jokeren til at fremstå som mere end den mystiske, todimentionelle skurk er i den grad lykkedes. Af andre medvirkende kan bl.a. nævnes Robert De Niro, Zazie Beetz og Frances Conroy, men de står i skyggen af Joaquin Phoenix’ præstation. Plottet er ikke fejlfrit og nogle af scenerne fungerer ikke helt ligeså godt ved gensyn. ‘Joker’ er fantastisk fotograferet og den anvendte farvepalette står til sin fulde ret på UHD-skiven. Billedkvaliteten er en af de flotteste 4K-film jeg har set. Der er ikke ligeså mange lydeffekter som i de mere actionprægede superheltefilm, men til gengæld så lyder det skønne soundtrack fra Hildur Guðnadóttir virkelig godt. Det er klart noget af det bedste filmmusik fra 2019.

Todd Phillips har tidligere lavet bl.a. de tre ‘Tømmermænd’-film, hvilket bestemt ikke var min kop te, så jeg er overrasket over hvor godt han er sluppet afsted med ‘Joker’. Jeg er virkelig mæt af superheltefilm, men synes at ‘Joker’ er et forfriskende pust i en genre der virker som sat på formel. Filmen er ikke perfekt, men jeg håber oprigtigt at den kan være med til at løfte superheltegenren væk fra de kedelige actionbrag. Skuespilpræstationen fra Joaquin Phoenix, den flotte billedside og det fabelagtige soundtrack fra Hildur Guðnadóttir er rigelig grund til at anbefale denne udgivelse, hvis blot man er det mindste interesseret i superheltefilm.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 10.februar 2020