Jojo Rabbit - Film anmeldelse

Årstal: 2019     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Taika Waititi Spilletid: 108 min Genre: , , , ,
9/10

‘Jojo Rabbit’ er en krigskomedie, hvor vi følger den unge tyske dreng Jojo og hans usynlige ven Hitler. Jojo deltager i en hitlerjugend-træningslejr, men en lidt for kæk håndtering af en håndgranat gør, at han må nøjes med at hænge propagandaplakater op. En dag opdager Jojo at hans egen mor har skjult en jødisk pige på loftet og han er nu splittet mellem at genvinde respekten hos sine overordnede eller beskytte sin mor.

Roman Griffin Davis spiller hovedrollen Jojo, mens Thomasin McKenzie spiller den jødiske pige. De to unge skuespillere gør det formidabelt og deres samspil er et af filmens bærende elementer. Derudover medvirker bl.a. Scarlett Johansson, Sam Rockwell og Rebel Wilson, samt intruktøren Taika Waititi i rollen som Hitler. Især Scarlett Johansson får lov til at skinne igennem. Plottet er nogenlunde lige ud af landevejen, men indeholder både hjertevarmende og hjerteskærende scener undervejs, samt en del latter. Tiden flyver afsted når man ser den. ‘Jojo Rabbit’ er godt fotograferet og de smukke billeder står flot i 4K, hvor farverne rigtig kommer til udtryk. Lydsporet fungerer fint, selvom det mest består af dialog.

Filmen er som sagt instrueret af Taika Waititi. Han har tidligere lavet bl.a. ‘Hunt for the Wilderpeople’ og den enormt underholdende mockumentary ‘What We Do in the Shadows’. Han er stilsikker og filmen har et meget klart udtryk. Jeg har endnu ikke været skuffet over nogen af hans film og glæder mig til at følge hans karriere fremover. ‘Jojo Rabbit’ er formentlig ikke en film der vil falde i alles smag, men jeg synes at Taika Waititi formår at balancere filmen perfekt imellem humor og alvor. Især fremstillingen af en hverdag i denne bizarre virkelighed. Jeg vil varmt anbefale jer at se ‘Jojo Rabbit’.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 4.juni 2020