Iron Man 3 | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Iron Man 3 - Film anmeldelse

Franchise: Iron ManÅrstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Shane Black Spilletid: 130 min Genre: , , , , , , , , , ,
7/10

Iron Man 3 er muligvis den sidste film i serien og selvom det ikke er den værste måde at slutte på, så havde jeg håbet på mere. Tredje del forsøger at hælde imod en mere dyster retning end de to første film, men det lykkedes ikke helt pga. de mange mere eller mindre velfungerende jokes. Filmen er instrueret og skrevet af Shane Black, manuskriptforfatteren bag film som The Last Boy Scout, Dødbringende Våben 1-4 og The Long Kiss Goodnight.

På trods af flere corny replikker, så er skuespillet på et forholdsvis højt niveau. Et af filmens største problemer er tvivlende motivation fra både Iron Man og hans modparter. Enkelte scener minder om noget der kunne have været taget ud af en Austin Powers film og det tager desværre lidt af brodden fra filmens skurke. På trods af fremragende skuespil fra Ben Kingsley var jeg især skuffet over karakteren ‘Mandarinen’, som jeg føler kunne være udnyttet væsentligt bedre. Derudover synes jeg også at den kunne have været klippet lidt kortere. Billede og lyd er som forventet helt i top.

3D-effekterne tilføjer absolut intet ekstra til filmen, så hvis du kan vælge, så tag 2D-versionen. Iron Man 3 vil med garanti være en fest for de fleste ved første syn, hvor de mange imponerende action-sekvenser fjerner fokus fra nogle af filmens mangler. Jeg vil helt sikkert anbefale den som et action-brag, men du skal bare heller ikke forvente meget mere end det.

Ps. Der er et lille sjovt klip efter de lange, lange rulletekster (der primært indeholder navne på special effects crew).

4 Responses so far.

1. Morfar says:

Shane Black er også manden bag den meget seværdige ‘Kiss Kiss Bang Bang’

2. Lars says:

“Ps. Der er et lille sjovt klip efter de lange, lange rulletekster (der primært indeholder navne på special effects crew)”

Læste det lige som om klippet indeholdt navne på special effects crew, men kunne ikke se, hvorfor et sådant klip skulle være sjovt 😉

• Peter says:

Hehe, ja ok, kan godt se hvordan man kan læse det sådan. Det var dog rulleteksterne der indeholdt navnene. 🙂

3. Lars says:

Der var mange ting, der ikke fungerede optimalt i denne film (flere plotelementer, deriblandt Mandarinen), men den var stadigvæk bedre end 2’eren. Dog ikke lige så solid som den første Iron Man. Men enig i at actionscenerne var gode.