Interstellar - Film anmeldelse

Årstal: 2014     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Christopher Nolan Spilletid: 169 min Genre: , , , , , ,
8/10

Det var en kæmpe oplevelse at se ‘Interstellar’ i biografen i sin tid. Den ramte mig helt rigtig følelsesmæssigt og de næsten 3 timers spilletid fløj hovedsageligt forbi. Jeg var derfor lidt nervøs om den også kunne holde til et gensyn eller om den ville føles langtrukken. Det gjorde den heldigvis ikke og lyddesignet, samt det stemningsfulde soundtrack fra Hans Zimmer, bragte mig øjeblikkeligt tilbage ind i filmens univers.

Matthew McConaughey spiller hovedrollen som en tidligere pilot, der nu lever som landmand i et dystopisk fremtidsscenarie. Mad er i underskud og vores nuværende forbrugssamfund har kapituleret til naturkræfterne. Han spiller fremragende og bærer filmen langt hen ad vejen. Anne Hathaway spiller en af de andre bærende roller. Hun gør det egentlig udmærket, men hendes karakter har desværre nogle svage scener ind imellem der ikke er helt så troværdige som resten. Derudover medvirker bl.a. Michael Caine og Jessica Chastain, som begge gør det godt. Filmen har en ret virkelighedstro tilgang til sci-fi og Nolan har brugt lang tid sammen med forskere på at forsøge at gengive kosmiske elementer så ægte som muligt. Af samme grund vandt den en Oscar for bedste visuelle effekter. Heldigvis kan vi nyde alt dette i 4K og det i referencekvalitet. Billedet står fremragende, hvor både konstrast og sortniveau virkelig løfter oplevelsen. Også denne er delvist filmet i IMAX formatet og aspektforholdet skifter undervejs. Det medfølgende 5.1 surround lydspor er tordnende godt, hvor musikken virkelig kommer i højsædet ved adskillige lejligheder og næsten overdøver de andre lyde i scenerne.

Selvom ‘Interstellar’ ikke er perfekt og plottet i sig selv låner elementer fra andre sci-fi film, så er den tilpas ambitiøs til at den leverer noget som mange andre film ikke formår – en episk og unik oplevelse. Den første gang man ser ‘Interstellar’ vil uden tvivl vil være den bedste, men den kan sagtens tåle et gensyn, især på UHD. Kan varmt anbefales.