Hidden Figures | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Hidden Figures - Film anmeldelse

Årstal: 2016     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Theodore Melfi Spilletid: 127 min Genre: , , , ,
8/10

Den snedige dobbelttitel ‘Hidden Figures’ henviser både til betydningen skjulte tal og skjult (kvindelig) figur. Filmen er baseret på de virkelige personer Katherine Johnson, Dorothy Vaughan og Mary Jackson, som alle har det til fælles at de er afroamerikanske kvinder – og virkelig, virkelig skarpe. Vi følger deres arbejde for NASA i 1960’erne, hvor de hver især var en afgørende faktor i USA’s rumkapløb mod Sovjetunionen.

De tre hovedroller spilles af henholdsvis Taraji P. Henson, Octavia Spencer og Janelle Monáe (som i øvrigt også laver ganske udemærket musik). De gør det alle fremragende og samspillet imellem dem klikker rigtig godt. Derudover medvirker bl.a. Kevin Costner, Kirsten Dunst, Jim Parsons og Mahershala Ali. Costner gør det ganske godt, men jeg synes det er lidt synd at Jim Parsons blot er castet som nørd, det har man ligesom set før. ‘Hidden Figures’ er udemærket fotograferet, men blandingen af nutidige optagelser og arkivbilleder gør at billedkvaliteten naturligvis er varierende undervejs. Filmens farvenuancer står fantastisk og bidrager sammen med dekorationen og de flotte kostumer til følelsen af at blive ført tilbage til 60’erne. På trods af at det er et drama, så benyttes surroundhøjtalerne fint adskillige steder igennem filmen til at tilføje stemning.

Theodore Melfi har instrueret en solid feelgood film med et højt bundniveau, selvom den til tider føles som om den følger en formel og kan virke en kende forudsigelig. Men den fortæller stadig et vigtigt budskab med en tilpas let tone. Hvis jeg selv havde en datter, så ville jeg hellere have at hun så op til Katherine, Dorothy og Mary end alverdens prinsesser. ‘Hidden Figures’ kan bestemt anbefales, især hvis du er interesseret i rummet eller er til feelgood film.