Hende - Film anmeldelse

Original titel: HerÅrstal: 2013     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Spike Jonze Spilletid: 126 min Genre: , , , , ,
9/10

Hende er en romantisk sci-fi film, hvor vi følger en ensom mand, som forelsker sig i sin computers intelligente styresystem. Det er en film der vender og drejer hvad et forhold mellem to mennesker egentligt består af, samt hvad der er svært ved at få det til at fungere. Som mange andre gode sci-fi film er den samfundskritisk og Spike Jonze har bestemt et budskab med filmen. Filmen føles en lille smule for lang, men det er bestemt ikke kriminelt.

Joaquin Phoenix spiller hovedrollen og leverer en solid præstation, selvom jeg ikke kunne lade være med at tænke på at hans karakter mindede en del om Leonard fra ‘Big Bang Theory’. Scarlett Johansson lægger stemme til det charmerende styresystem og kemien imellem dem er fantastisk! Hun cementerer samtidig at hun bestemt er en dygtig skuespillerinde, som ikke kun bør castes for hendes udseende. Amy Adams og Rooney Mara gør det også glimrende i deres mindre roller. Billederne af fremtiden er flot komponeret og den visuelle stil unægteligt sin egen. Samtidig er soundtracket fra Arcade Fire utroligt stemningsfyldt.

Hende er en af den slags film der bliver bedre efter du har forladt biografen, hvor man ikke kan lade være med at tænke videre over den. Det er god og nærværende sci-fi, som samtidig er ganske morsom uden at blive for useriøs. Den fortjener helt sikker at blive set – måske endda på en date?

2 Responses so far.

1. Kenneth Carlson says:

Nu vel, Scarlet er en god skuespillerinde, men der er da ingen grund til IKKE at caste hende pga hendes udseende. Jeg kan sagtens håndtere at den gode skuespillerinde også er en hot makrel. 😛