Harry Potter and the Prisoner of Azkaban - Film anmeldelse

Franchise: Harry PotterÅrstal: 2004     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Alfonso Cuarón Spilletid: 142 min Genre: , , ,
8/10

Den tredje Harry Potter film sætter baren væsentligt højere end de to foregående film. Instrukøren Alfonso Cuarón tager flere chancer og tør bevæge sig væk fra det mere børnevenlige univers. Både fotografering, farvenuancer, opbygning, og stil er anderledes og mere interessant. Selvom filmen er betydelig mørkere, så har Cuarón stadig masser af gakkede scener i filmen til at løfte stemningen lidt.

De tre børneskuespillere Radcliffe, Grint og Watson er modnet og de virker ikke helt så stive i det længere. Man skal naturligvis lige vænne sig til at Michael Gambon har overtaget rollen som Dumbledore fra Richard Harris, men jeg synes ikke at det var alt for distraherende. Derudover introduceres bl.a. Gary Oldman, Emma Thompson, David Thewlis og Timothy Spall, som hver især efterlader et solidt aftryk. Opbygningen af fortællingen virker ikke ligeså generisk som de første film og det er dejligt forfriskende. Den visuelle stil og flotte fotografering kombineret med et fantastisk billede på UHD er en herlig kombination. Det medfølgende DTS:X lydspor er effektivt og velmixet. Det er særligt skræmmende i scener hvor en eller flere dementorer optræder.

‘Harry Potter and the Prisoner of Azkaban’ er en af filmseriens bedste. Der er mange nye ting man skal fordøje når man ser den, men til gengæld er den et vigtigt springbræt for resten af fortællingen. Filmen kan bestemt anbefales og man kan kun gisne om hvordan resten af Harry Potter filmene ville have været med Cuarón ved roret for dem alle. UHD udgivelsen er uden tvivl værd at anskaffe sig, også selvom man måtte have den på blu-ray allerede.