Harry Potter and the Philosopher’s Stone - Film anmeldelse

Franchise: Harry PotterÅrstal: 2001     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Chris Columbus Spilletid: 152 min Genre: , , , ,
6/10

Dette er den første Harry Potter film, hvis formål primært er at etablere den magiske verden og dennes karakterer. Vi følger den 11-årige dreng, Harry, som bor hos sine onde plejeforældre. Pludselig finder han ud af at han besider magiske kræfter og starter derefter på Hogwarts, skolen for troldmænd og hekse. Her skal han sammen med sine to nye venner, Ron Weasley og Hermione Granger, løse et mysterie for at redde sig selv og skolen fra den onde troldmand Voldemort.

De tre børn spilles af Daniel Radcliffe, Rupert Grint og Emma Watson. De spiller lidt stift, hvor især Ron og Hermione er meget karikerede. Heldigvis bakkes de op af en smule mere erfarne kræfter i form af bl.a. Richard Harris, Maggie Smith og Alan Rickman. Plottet er ikke særligt overbevisende og især slutningen er ret svag. Til gengæld er de tekniske aspekter ved UHD udgivelsen en stor opgradering fra den tidligere blu-ray udgivelse. Billedet står fantastisk skarpt, hvor det er nemt at se de mange detaljer der findes i det magiske univers på Hogwarts. Det nyrestaurerede billede har også fået udvidet farvespektret og det er en fornøjelse at se på. Tilsvarende medfølger der et detaljeret DTS:X lydspor, som er fyldt med rumlig atmosfære. Både tale, lydeffekter og John Willliams musik går klart igennem.

Der er uden tvivl mest for børnene, hvis I sætter ‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ på derhjemme, men det er jo heller ikke nødvendigvis en dårlig ting. Personligt synes jeg den er sjovest at se af nostalgiske grunde, samt på grund af forventningen om det som kommer i de senere film. Selvom det ikke er den stærkeste film i serien, så er det svært ikke at anbefale denne udgivelse på grund af det fantastiske billede og lyd der er på UHD skiven. Samtidig er det jo indgangen til det store Harry Potter univers på film, som bestemt er værd at se hvis man er til fantasy-film.