Harry Potter and the Goblet of Fire - Film anmeldelse

Franchise: Harry PotterÅrstal: 2005     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Mike Newell Spilletid: 157 min Genre: , , , ,
7/10

‘Harry Potter and the Goblet of Fire’ tager udgangspunkt i den store Triwizard Tournament, hvor udvalgte elever fra tre troldmandsskoler skal dyste i en livsfarlig konkurrence for at vinde Flammernes Pokal. Samtidig afholdes det store julebal og vores tre hovedpersoner får travlt med at finde en passende dansepartner.

Daniel Radcliffe klarer sig bedst af de tre børnehovedroller. Dog trækkes Rupert Grint og Emma Watson til dels ned af nogle scener, som mildest talt ikke er særligt godt skrevet. Nogle af de nye roller besættes af bl.a. en veloplagt Brendan Gleeson, Robert Pattinson, samt en overbevisende Ralph Fiennes. Plottet udfolder sig som et tveægget sværd. På den ene side er der de dødbringende og vellavede actionsekvenser. Mens den på den anden side også har travlt med at vise at vores hovedpersoner er blevet teenagere, hvor de – i for dem næsten ligeså skræmmende scener – bliver nødt til at interagere med det modsatte køn til juleballet. Billedet står utroligt flot på UHD og de visuelle effekter er fremragende. Det medfølgende DTS:X surroundlydspor skuffer ikke. Alt ligefra sekvenser med flyvende drager, til undervandsscener, men også det festlige julebal lyder overbevisende og omsluttende.

‘Harry Potter and the Goblet of Fire’ føles som et skridt tilbage i forhold til ‘Prisoner of Azkaban’ og er lidt mere en blandet landhandel. Mike Newell har dog også haft sin sag for med at omsætte en bog der er 2-3 gange så lang som de tidligere films litterære forlæg. På trods af enkelte lidt akavede scener, så indeholder filmen dog nok magiske øjeblikke, til at det samlet set er en god oplevelse at se den. Vores hovedpersoner modnes og gøres klar til at blive kastet ud i endnu større udfordringer i de kommende fire film. UHD udgivelsens åbenlyse kvaliteter retfærdiggør en opgradering.