Grease - Film anmeldelse

Årstal: 1978     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Randal Kleiser Spilletid: 110 min Genre: , , , , , ,
8/10

‘Grease’ er filmatiseringen af en high-school musical fra 1971, hvor vi følger livet blandt de unge på Rydell High School. En sommerflirt mellem Danny Zuko og Sandy Olsson bliver pludselig akavet, da Sandy starter på samme high-school som Danny. Sandy falder til blandt The Pink Ladies, mens Danny allerede tilhører en gruppe af de hårde drenge, de såkaldte T-Birds.

Olivia Newton-John spiller hovedrollen som Sandy, mens John Travolta spiller Danny. Derudover medvirker bl.a. Stockard Channing og Jeff Conaway som nogle af de mere trendsættende medlemmer af de to grupperinger. De fleste af de medvirkende i filmen overspiller en del, men det virker ikke helt så slemt når det er en musical. Så hvis man kan se bort fra at de fleste skuespillere er væsentligt ældre end de roller de spiller, så venter der sig en udmærket film med masser af god musik. Da filmen udkom i 1978 lå soundtracket nummer to på den amerikanske hitliste, kun overgået af Saturday Night Fever fra året før, som også var med John Travolta. Billedkvaliteten har fået et solidt boost fra de tidligere versioner af filmen jeg har set og skulle efter sigende også være bedre end den tidligere ‘Grease’ blu-ray udgivelse. Denne nyrestaurering gør at farverne virkelig springer i øjnene. Lydsporet er også ganske fint, men det er naturligvis scenerne med musik der er mest overbevisende.

Du har sikkert set ‘Grease’ mange gange før, men hvis du har planer om at se den igen, så er dette en fremragende udgivelse. Kan varmt anbefales, hvis man er til musicals. For mig er det i hvert fald en film man kan se igen og igen.