Fantastiske skabninger… og hvor de findes - Film anmeldelse

Original titel: Fantastic Beasts and Where to Find ThemFranchise: Fantastic Beasts and Where to Find ThemÅrstal: 2016     IMDb | iCheckMovies Instruktør: David Yates Spilletid: 133 min Genre: , , , , ,
8/10

Lad mig starte med at slå fast at du ikke behøver se samtlige ‘Harry Potter’-film inden du kaster dig ud i at se ‘Fantastiske Skabninger… og hvor de findes’. Filmen foregår som sådan i samme univers, men på nær et par mindre referencer, så er det helt sin egen oplevelse at se den. Vi følger den unge britiske troldmand Newt Scamander, som begiver sig til 1920’ernes New York. Hans klodsethed fører dog hurtigt til helt andre udfordringer, end hans oprindelige formål med rejsen.

Hovedpersonen Newt spilles af den altid fremragende Eddie Redmayne og suppleres udemærket af bl.a. Katherine Waterston og Colin Farrell. Derudover fungerer Dan Fogler og Alison Sudol ganske underholdende som sidekicks. Plottet er måske ikke det mest sindsoprivende i sig selv, men giver god anledningen til at blive underholdt af det fantastiske univers. Og netop dette er en af hovedgrundende til at filmen fortjener en så god præsentation som muligt – de mange fabelagtige skabninger er så fantasifulde og detaljerede at filmens flotte billedside gør sig fremragende i 4K opløsning. Samtidig er Atmos-lydsporet også af referencekvalitet.

David Yates har instrueret de sidste fire ‘Harry Potter’-film og det ligner at han også kommer til at instruere samtlige ‘Fantastiske Skabninger’ i serien på i alt fem film. Og det er ikke en dårlig idé. Med den første film er der lagt godt i ovnen til de kommende eventyr og jeg ser i hvert fald frem til hvad de følgende film kommer til at byde på. Filmen kan anbefales til familier og især til fans af eventyrlige film.