Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser - Film anmeldelse

Original titel: Fantastic Beasts: The Crimes of GrindelwaldFranchise: Fantastiske skabninger / Fantastic Beasts / Harry PotterÅrstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: David Yates Spilletid: 134 min Genre: , , , , ,
6/10

‘Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser’ er den anden film i serien og selvom det ikke som sådan er en ‘Harry Potter’-film, så foregår den i samme univers, med mange tilhørende referencer. Vores hovedperson Newt Scamander må benytte snilde og hjælp fra sine fantasifulde kæledyr for at redde verden fra den onde magi.

I hovedrollen finder vi igen den eminente Eddie Redmayne. Han gør det godt som den generte, men samtidig charmerende Newt Scamander. Dan Fogler og Alison Sudols biroller fungerer desværre ikke ligeså godt som i den første film. Til gengæld indeholder rollebesætningen også navne som Jude Law og Johnny Depp, hvilket jo aldrig er en dårlig ting. Filmen indeholder forholdsvis mange karakterer og subplots, hvilket gør at jeg ikke synes det var helt så let at blive engageret i personerne. De magiske special effekts er spektakulære og imponerer i 4K og det samme gør det medfølgende Atmos surroundspor.

David Yates har instrueret filmen med en noget rutinepræget præstation; på trods af at filmen indeholder masser af spændende elementer, så føler jeg ikke helt at der er valgt nok fra. Men jeg tror at den kommer til at stå lidt stærkere når filmserien er komplet, da der er en del løse ender ved filmens slutning. Selvom det ikke er et mesterværk, så er det en rimelig fantasyfilm med enormt flotte effekter, som formentlig vil underholde de fleste fans af Harry Potter universet. Den står dog ikke ligeså stærkt som den første film i serien.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 1.april 2019