Dunkirk - Film anmeldelse

Årstal: 2017     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Christopher Nolan Spilletid: 106 min Genre: , , , , ,
9/10

‘Dunkirk’ er fortællingen om 400.000 allierede soldater, som blev fanget på den franske kyst, hvorfra de forsøgte at evakuere så mange som muligt til England. Omringet af de tyske styrker er det et spørgsmål om tid, inden chancen for at overleve løber ud i sandet.

I nogle af de bærende roller finder vi bl.a. Fionn Whitehead, Mark Rylance og Tom Hardy. De mange forskellige karakterers fortællinger er elegant flettet sammen på en ikke-kronologisk facon. Man kan vel kalde det meget Nolansk på sin vis. De mange fortællelinjer medvirker til at man ikke kommer så dybt under huden på den enkelte soldat, men filmen formår til gengæld at nå godt omkring det berygtede slag ved Dunkirk. Visuelt er det en kæmpe fornøjelse at se ‘Dunkirk’ i 4K opløsning. Den er fantastisk virkningsfuldt fotograferet og luftkampene med Spitfire flyene vil øjeblikkeligt give dig lyst til at have en større skærm i hjemmebiografen, uanset hvor stort et billede du i forvejen har. Kombinationen af IMAX og 65mm film giver nogle skift i billedets aspektforhold igennem filmen, men begge ser fremragende ud. Christopher Nolan sværger desværre til at holde lydsporet på sine udgivelser til 5.1 surround. Men på trods af det, så er det yderst vellavet. Lydmixet imponerer allerede fra åbningsscenen og effekterne fra skud og eksplosioner igennem hele filmen har masser af pondus, mens tale stadig er tydelig. Derudover er det et klaustrofobisk soundtrack fra Hans Zimmer, som øger den i forvejen trykkede stemning.

Hvor ‘Saving Private Ryan’ satte nye højder for hvor brutal man kunne vise krig, så formår ‘Dunkirk’ at levere et mindst ligeså ubehageligt indtryk af krig, dog med væsentlig mindre grafisk vold. Selvom det var en fornøjelse at opleve filmen på 70mm i Imperial, så er det bestemt også en oplevelse at gense filmen på UHD. Det er uden tvivl en af de bedste film fra 2017 for mig og den kan varmt anbefales. Det er en film der efterlader et indtryk.