Bohemian Rhapsody - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Bryan Singer Spilletid: 134 min Genre: , , , , ,
5/10

‘Bohemian Rhapsody’ er en såkaldt biopic, altså en biografisk film, om de fire medlemmer i det legendariske rockband Queen, herunder i særdeleshed deres forsanger Freddie Mercury. Filmen starter ved bandets tilblivelse i 70’erne og slutter ved deres mindeværdige optræden ved ‘Live Aid’ koncerten i 1985.

Rami Malek spiller hovedrollen som Freddie Mercury og vandt en velfortjent Oscar for sin rolle. Hans mimik og bevægelser er spot on i forhold til Freddie Mercury. De tre resterende bandmedlemmer spilles af Gwilym Lee, Ben Hardy og Joseph Mazzello – og de gør det også godt, selvom rollerne jo ikke er ligeså sprælske. Både manuskript og instruktion er desværre en blandet landhandel. Så Rami Maleks præstation må siges at være så meget desto mere imponerende. Der er bestemt gode scener imellem, men også det modsatte. I forhold til at det et et drama, så er der til tider benyttet en ret fantasifuld kameraføring og filmen er generelt rigtig flot filmet. Billeder står godt i 4K og især koncertscenerne fra ‘Live Aid’ er betagende. Det samme gælder for det medfølgende Atmos lydspor. Det indeholder naturligvis meget dialog, men der hvor det virkelig begejstrer er når der skrues op for Queens udødelige hits. Det lyder intet mindre end fantastisk og jeg bemærkede detaljer jeg aldrig før har lagt mærke til. Ville ønske at de havde inkluderet soundtracket som en separat skive med ukomprimeret lyd.

‘Bohemian Rhapsody’ har været igennem et hav af produktionsvanskeligheder, med udskiftning af instruktør og hovedrolleindehaver, samt efterfølgende omskrivning af manuskriptet. Ydermere blev de sidste par ugers produktion instrueret af Dexter Fletcher efter Bryan Singer blev fyret. Jeg ville gerne skrive at filmen er en hyldest til både Queen og Freddie Mercury, men når den har så mange historiske unøjagtigheder at det påvirker vores opfattelse af de virkelige mennesker som filmen bygger på, i særdeleshed Freddie Mercury, så kan jeg ikke få mig selv til det. Jeg ville ønske at den havde turdet mere eller i det mindste fået lov til mere. Se den hvis du er fan af musikken og gerne vil opleve de virkelig vellavede koncertscener og stemningen i filmen. Ønsker du at vide mere om Queen og Freddie Mercury vil jeg i stedet anbefale en dokumentar eller lignende.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 18.marts 2019