Black Swan | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Black Swan - Film anmeldelse

Årstal: 2010     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Darren Aronofsky Spilletid: 108 min Genre: , , , , , , ,
10/10

Black Swan er en psykologisk thriller, fortalt i rammerne af opførelsen af balletten Svanesøen. Vi følger en ung danserindes forfald i hendes forsøg på at transformere sig om til den sorte svane. Selvom du normalt ikke er til ballet, så bør du alligevel give den en chance – det er en hamrende god film, der nok skal få skovlen under dig i bedste Aronofsky stil.

I hovedrollen finder vi Natalie Portman i hendes bedste præstation nogensinde. Hun bakkes op af næsten ligeså gode præstationer fra Vincent Cassel som arrogant balletinstruktør, Mila Kunis som rivaliserende danserinde og Barbara Hershey som den overbeskyttende mor. Igennem filmen oplever vi adskillige synsbedrag, så man til sidst ikke aner hvad der er rigtigt. Manuskriptet er dejligt manipulerende og kommer virkelig under huden på én. Black Swan er virkelig flot filmet, hvor de tydelige filmkorn får mange af scenerne til at fremstå drømmelignende. Det håndholdte kamera virker integreret med dansen og fungerer perfekt. Soundtracket bygger på den elegante musik fra Svanesøen, dog med visse ændringer. Den effektive surround hjælper på paranoia effekten og supplerer de mange synsbedrag.

Black Swan er en følelsesmæssig rutchebanetur og er nok den mest uhyggelige ikke-gyser jeg har set. I filmens tredje akt sad jeg med kuldegysninger helt ude på kanten af sædet. Du bør ikke snyde dig selv for dette mesterværk, som er et bevis på hvor stærkt filmmediet er. Tåler adskillige gensyn.