Birdman | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Birdman - Film anmeldelse

Original titel: Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance)Årstal: 2014     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Alejandro G. Iñárritu Spilletid: 119min Genre: , , , , ,
10/10

Det var en skræmmende oplevelse at se ‘Birdman’. Ikke fordi filmen er uhyggelig, men fordi det er mærkeligt allerede at vide at man har set en af de bedste film man kommer til at se i 2015. Filmen handler om en skizofren og falleret superhelteskuespiller, som kæmper for at opsætte et teaterstykke på Broadway.

Jeg har aldrig set Michael Keaton i en rolle som i ‘Birdman’. Han leverer en superb præstation og følges af et ligeså godt cast som bl.a. består af Edward Norton og Emma Stone. Hver birolle har sine egne scener hvor de får lov til at skinne igennem. ‘Birdman’ er filmet som var det én lang scene og det fungerer fantastisk godt, selv på trods af at handlingen strækker sig over nogle dage. Der er mange samtidig gode nærbilleder. Man skal ikke undervurdere at se filmen i surround selvom det “bare er drama” – lyddesignet er utroligt levende og bidrager meget til teaterfølelsen undervejs. Samtidig understøtter det skæve jazzede soundtrack hovedpersonens sindstilstand og det føles som en meget integreret del af filmen.

‘Birdman’ var for mig en af den slags filmoplevelser hvor det hele bare klapper. De mange delelementer der udgør den samlede film løfter hver især hinanden og tilsammen leverer de en meget helstøbt vision. Jeg kan kun på det varmeste anbefale dig at se ‘Birdman’ og gerne i biografen, så du kan give dig helt hen til filmens univers. Jeg glæder mig allerede til et gensyn.