Batman Begins | FilmTips.dk | Danske film anmeldelser

Batman Begins - Film anmeldelse

Franchise: BatmanÅrstal: 2005     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Christopher Nolan Spilletid: 140 min Genre: , , ,
8/10

‘Batman Begins’ er begyndelsen på Christopher Nolans genoplivning af Batman som superhelt på film. Tilgangen er dyster og forholdsvis troværdig, forstået på den måde at man – måske – undervejs når at tænke “hvis bare jeg havde så mange penge og havde trænet så meget, så kunne jeg selv være Batman”. Den er med andre ord ikke ligeså tegneseriegakket, som nogle af de tidligere Batman film. Filmen dvæler ikke længe ved hans barndom, men fokuserer på voksenlivet. Fortællingen hopper dog lidt frem og tilbage i tiden for at understrege udviklingen af vores helt.

I hovedrollen finder vi en veltrænet Christian Bale, som man nærmest ikke kan genkende her året efter han lavede ‘The Machinist’. En oplagt Michael Caine finder vi som butleren Alfred – hvem ellers ville passe så godt til denne rolle? Derudover medvirker bl.a. Morgan Freeman, Gary Oldman, Liam Neeson og Cillian Murphy, som alle gør det godt. Plottet er for det meste engagerende, selvom der er enkelte afsnit der føles en lille smule for lange. Det er dog ikke noget der ødelægger helhedsindtrykket. Billedet står flot i 4K, selvom det ikke er den mest imponerende opgradering jeg er stødt på. Det medfølgende 5.1 lydspor er effektivt, især de dybere toner.

Der er ingen tvivl om at ‘Batman Begins’ får pustet nyt liv i vores sortklædte superhelt. Christopher Nolan har gjort et fantastisk stykke arbejde og den mere seriøse tilgang til superheltegenren er bestemt noget jeg sætter pris på. Teknisk set er det måske ikke en demo-disc, men filmen fejler bestemt ikke noget. Er du bare den mindste smule interesseret i superheltefilm, så er ‘Batman Begins’ en film du bare må se.