Assassin’s Creed - Film anmeldelse

Franchise: Assassin's CreedÅrstal: 2016     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Justin Kurzel Spilletid: 115 min Genre: , , , , , , ,
4/10

Filmen bygger på det populære platformspil af samme navn. Man skal naturligvis acceptere spiluniversets præmisser, hvor tempelriddere og andre hemmelige broderskaber udkæmper deres kampe både i nutiden, men også i fortiden igennem en slags DNA-tidsmaskine, hvor man kan opleve sine forfædres minder. Så længe man køber ind på dette, så venter der en flot actionfilm, med underholdende kampscener som minder om en kombination af Robin Hood og The Matrix.

Michael Fassbender, Marion Cotillard og Jeremy Irons spiller alle som forventet godt, men deres karakterer er desværre ikke de mest velskrevne, så det er begrænset hvor meget de kan løfte filmen. Opbygningen af plottet er sådan set udemærket, om end en smule mere kompliseret end det havde behøvet. Det virker dog som om at slutningen er meget forhastet og de 1 time og 55 minutter er altså inklusiv et kvarters rulletekster. Der er en del mørke scener som har gavn af den forbedrede billedkvalitet, foruden de mange flotte visuelle scener igennem filmen. UHD-skiven indeholder desuden et fremragende Atmos lydspor, selv nedskaleret til normal surround. Der er mange gode retningsbestemte lydeffekter og det kan sagtens bruges som demomateriale.

Spilfilmatiseringer er en svær opgave. I dette tilfælde skal essensen af 5 spil og hundredevis af timers gameplay fylde kun 1 time og 40 minutter. Justin Kurzel leverer her en af de visuelt flotteste spilfilmatiseringer jeg har set, men desværre er manuskriptet ikke stærkt nok til at man føler de når helt i mål. Jeg vil derfor nøjes med at anbefale filmen til fans af spillene eller dem der mangler en film til at demonstrere deres surroundanlæg med.