Alita: Battle Angel - Film anmeldelse

Årstal: 2019     IMDb | iCheckMovies Instruktør: Robert Rodriguez Spilletid: 122 min Genre: , , , , ,
8/10

‘Alita: Battle Angel’ er en sci-fi film hvor vi følger en ung cyborg, Alita, som skal forsøge at huske hvem hun var inden hun gik i stykker. Hun hjælpes på vej af en opfinder ved navn Dr. Dyson Ido, som hjælper hende med at falde til i verdenen igen. Hun møder den charmerende gadedreng Hugo, som viser hende sider af byen hendes plejefar bevist har styret hende udenom. Langsom begynder hun at mindes sin fortid og så tager filmen for alvor fart.

Rosa Salazar lægger stemme og bevægelser til Alita og det fungerer virkelig imponerende. Karakteren minder lidt om en animefigur, men ud over det er der nogle meget virkelighedstro detaljer. Den unge og væsentligt mindre computergenererede Hugo, spillet af Keean Johnson, gør det godt som modspil til hende. Christoph Waltz spiller den faderlige Dr. Dyson Ido og hans ekskone Chiren spilles af Jennifer Connelly. De gør det begge solidt som forventet. Derudover gør Ed Skrein det godt som skurk. Selvom der ikke er de store overraskelser, så var jeg fanget af historien, på trods af at manuskriptet er noget ujævnt. UHD-skiven har et fantastisk billede med mange detaljer. Det medfølgende Atmos-surroundspor er engagerende hele vejen rundt og understøtter de mange actionscener på fornem vis.

Robert Rodriguez har her leveret en solid sci-fi ungdomsfilm. Actionscenerne er gennemførte og effekterne er troværdige. Det er en af den slags film hvor det fiktive univers fungerer. Havde jeg set ‘Alita: Battle Angel’ for første gang som teenager, havde det sandsynligvis været en af mine favoritfilm. Men som voksen må jeg erkende at manuskriptet har sine svagheder. Det til trods, så vil jeg stadig anbefale den hvis du er det mindste interesseret i sci-fi.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 19.august 2019