Ad Astra - Film anmeldelse

Årstal: 2019     IMDb | iCheckMovies Instruktør: James Gray Spilletid: 123 min Genre: , , ,
8/10

‘Ad Astra’ er en rumrejse der tager sig tid til at fortællingen får lov til at folde sig ud i et passende tempo. Vi følger astronauten Roy McBride på hans færd ud i rummet. Hans mission er at forsøge at stoppe de energibølger der truer vores eksistens i fremtiden. Selvom jordens undergang er nær og Liv Tyler har en birolle, så er der dog ikke yderligere sammenfald med ‘Armageddon’.

Hovedrollen spilles af Brad Pitt og jeg er imponeret over hvor tålmodigt han spiller sin rolle. Det er afdæmpet og velspillet – og jeg kunne faktisk bedre lide selve hans præstation i denne film end i ‘Once Upon a Time in Hollywood’, selvom den ikke er helt ligeså underholdende. Af andre medvirkende kan bl.a. nævnes Ruth Negga, Tommy Lee Jones og en veloplagt Donald Sutherland. Plottets udvikling er afstemt til filmens to timers spilletid og tempoet føles passende, selvom det ofte er afdæmpet. Der var dog enkelte scener jeg ikke følte bidrog så meget til handlingen, men i det store hele er jeg ganske tilfreds. Billederne af rummet står fantastisk i 4K og det Oscarnominerede Atmos lydmix er lige så godt som jeg havde håbet på.

James Gray har her lavet en veludført sci-fi film. Den fangede mig undervejs, om end den føles en smule simpel når man kigger tilbage på den. Selvom ‘Ad Astra’ handler om rummet og fremtiden, så er det nogle meget jordnære emner den behandler. To af filmens største temaer er ensomhed og overvågning, noget som mange vil kunne relatere til i nutidens samfund også. Er du den mindste smule til sci-fi, så vil jeg anbefale ‘Ad Astra’, så længe du ikke forventer en actionfilm.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato: 3.februar 2020