A Quiet Place - Film anmeldelse

Årstal: 2018     IMDb | iCheckMovies Instruktør: John Krasinski Spilletid: 90 min Genre: , , , , ,
8/10

‘A Quiet Place’ er en postapokalyptisk thriller med gyserelementer. Vi følger en familie der lever under noget anderledes forhold, da det er altafgørende at de ikke laver nogle lyde overhovedet. Eftersom deres ene barn er døvstum, har de heldigvis en effektiv måde at kommunikere sammen på igennem tegnsprog. Grundlæggende handler filmen om bearbejdning af sorg, samt hvor langt man som forælder vil gå for at beskytte sine børn og det faktum at man ikke altid kan netop dette.

I rollerne som forældrene ses Emily Blunt samt John Krasinski, som desuden også har instrueret filmen. De gør det begge godt og det samme kan siges om børnerollerne. Den første akt af filmen går med at etablere premisserne for hvorfor de ikke må larme og familiens forhistorie. Når først man køber ind på dette, så venter der en effektiv thriller forude. Stemningen minder lidt om film som ’10 Cloverfield Lane’ og ‘Signs’. Plottet fungerer og de halvanden time føles som en passende længde for filmens handling. Er glad for at de ikke har tvunget den op på 2+ timer som mange andre film. Billederne fra den danske fotograf Charlotte Bruus Christensen står flot i 4K. Som filmens titel antyder har netop manglen på lyd en meget stor rolle, men det gør netop de lyde der er endnu mere effektive på det medfølgende Atmos surroundlydspor. Balancen imellem stilhed og lyd gør at dette lydspor i min optik er noget nær perfekt.

John Krasinski er dygtig både foran og bagved kameraet og har med ‘A Quiet Place’ leveret en ganske solid thriller. Ud over selve filmens kvaliteter, så glæder jeg mig særligt til et gensyn på grund af filmens surroundlydspor. Dette er bestemt en udgivelse jeg vil anbefale til samlingen, især hvis man går op i lyd.

Det anmeldte eksemplar er 4K UHD versionen af filmen. Udgivelsesdato 23.august 2018.